CTT Systems AB har erhållit en beställning av ett Cair™ System från Lufthansa Technik, Tyskland. Systemet skall levereras under hösten 2006.

”Väldigt viktigt för oss att vi har kontinuitet i beställningar till VIP flygplan och att vi därmed fortsätter att befästa vår ställning som marknadsledande inom detta segment” säger Torbjörn Johansson, VD för CTT Systems. Vid befuktning av den extremt torra luften i flygplanskabinen erhåller passagerare och besättningar en betydligt bättre komfort vid flygning. Problem som bl.a. torr hy, torra ögon, irriterade luftvägar, trötthet, allmän uttorkning, men även jetlag och risken för spridning av virussjukdomar minskar med höjd luftfuktighet ombord. Dessutom känns luften fräschare och friskare och flygningen blir mindre tröttande än tidigare. Genom att eliminera kondensation i flygplanet minskas både de operationella och underhållsmässiga kostnaderna på grund av: • Lägre bränsleförbrukning (flygplanets vikt minskar genom borttagande av ackumulerat vatten), • Förbättrad driftsekonomi och driftssäkerhet (färre elektriska fel och mindre korrosion), • Förbättrad isoleringsprestanda (kondensvattnet förstör isoleringen), Dessutom, säkerställs eller höjs flygplanets restvärde då inverkan av korrosion på flygplanet över åren blir minimal. Den minskade bränsleförbrukningen medför också mindre utsläpp vilket är gynnsamt för miljön. CTTs Zonal Drying™ System är standard för B787. CTTs befuktare är option för Cockpit på B787 samt för besättningarnas viloutrymmen både för A380 och B787.